Windows Vista memberikan banyak taksiran negatif. Kritikan-kritikan termasuklah masa pembangunan yang berpanjangan, istilah perlesenan yang paling terbatas, pemasukan teknologi bertujuan menyekatkan salinan media digital yang dilindungi, dan kegunaan teknologi keselamtan User Account Control baru. Tambahan pula, sesuatu bimbangan yang ditimbul tentang banyak komputer-komputer menemui keperluan "Vista Premium Ready" dan penghargaan Vista. Apabila ditanyakan di Gizmodo CES apa produk Microsoft boleh menggunakan mengilatkan sebelum keluaran, penubuh Microsoft Bill Gates kata, "Ask me after we ship the next version of Windows. Then I'll be more open to give you a blunt answer."
Keperluan perkakasan
Menurut Microsoft, "hampir kesemua PC di pasaran sekarang akan menggunakan Windows Vista" dan kebanyakan PC yang dijual selepas tahun 2005 mampu menjalankan Vista. Walau bagaimanapun, keperluan bagi menjalankan ciri-ciri lanjutan, seperti antaramuka Aero, mungkin memberi kesan kepada banyak pengguna. Menurut Elizabeth Judge, kesemua ciri penuh "hanya boleh didapati kurang daripada 5 peratus dalam pasaran PC Britain."
Pengendalian fail lambat
Apabila dikeluarkan, Vista menjalankan pengendalian fail seperti menyalinkan dan memadamkan yang paling lambat berbanding dengan sistem-sistem pengendalian. Salinan besar diperlukan apabila memindahkan dari komputer ke satu sama lain yang amat sukar tanpa menggunakan baris pemerintah. Ini mengakibatkan kritikan yang kuat. Selepas enam bulan, Microsoft mengesahkan masalah-masalah dengan mengeluarkan penaikan khas, yang kemudian melalui Windows Update, dan dimasukkan di Service Pack 1.
Pelesenan dan harga
Perkenalan sekatan pelesenan tambahan yang telah dikritikkan.
Pengurusan hak digital
Satu lagi kritikan sama membimbangkan perintegrasian bentuk Pengurusan Hak Digital (DRM) kedalam sistem pengendalian, secara spesifik Protected Video Path (PVP). Reka bentuk ini direkakan supaya "kandungan premium" dari cakera HD DVD atau Blu-ray mungkin mandat bahawa sambungan di antara komponen-komponen PC dilindungi.
Software Protection Platform
Vista termasukkan teknologi-teknologi anti-cetak rompak perisian, berdasarkan WGA dari Windows XP dipanggil Software Protection Platform (SPP). Komponen major ialah mod fungsi dikurangkan baru, yang Vista masuk apabila ia mengesan bahawa pengguna menggagalkan "pengaktifan produk atau bahawa salinan itu dikesan sebagai tidak tulen", yang dijelaskan dalam kertas putih Microsoft seperti berikut: "The default Web browser will be started and the user will be presented with an option to purchase a new product key. There is no start menu, no desktop icons, and the desktop background is changed to black. After one hour, the system will log the user out without warning". Ini yang dikritikkan, terutamanya diberi laporan "positif palsu" oleh SPP yang terdahulu, dan satu kegelapan server pengesahan. Microsoft telah memadamkan mod fungsi dikurangkan di Service Pack 1 menyokong notis-notis di sistem-sistem tidak tulen.
Assalamu'alaikum dan selamat datang ke Laman budaksoftware.blogspot.com.
Kepada Pembaca yang dihormati..
Pada awalnya blog Jom Bincang Software hanya ingin menyentuh hal-hal yang berkaitan software/perisian tetapi disebabkan keperluan masyarakat terhadap ilmu ilmiah juga sama penting dengan pengetahuan perisian, maka dimasukmuatkan juga bahan ilmiah sebagai bahan bacaan tambahan.
''tiada perisian yang lebih baik dari perisian yang sudah dicuba-uji dengan kerapkali dan berterusan..''
dipetik dari kata-kata
Ibnu Zaidi
Admin budaksoftware.blogspot.com
Pada awalnya blog Jom Bincang Software hanya ingin menyentuh hal-hal yang berkaitan software/perisian tetapi disebabkan keperluan masyarakat terhadap ilmu ilmiah juga sama penting dengan pengetahuan perisian, maka dimasukmuatkan juga bahan ilmiah sebagai bahan bacaan tambahan.
''tiada perisian yang lebih baik dari perisian yang sudah dicuba-uji dengan kerapkali dan berterusan..''
dipetik dari kata-kata
Ibnu Zaidi
Admin budaksoftware.blogspot.com
Jumaat, 8 Oktober 2010
Renungan Kejayaan: Bill Gates
William Henry Gates III atau Bill Gates dilahirkan di Seattle’s Swedish Hospital di Seattle, Washington pada 28 Oktober 1955, sejurus selepas 9.00 malam. Bill Gates diberi nama timangan “Trey”, oleh neneknya merujuk kepada pemain kad ke-3 dan juga anak lelaki ke-3 dalam salasilah nama Gates (Berdasarkan III dalam nama akhirnya).
Salasilah Nama Gates
Moyang - William Henry Gates
Datuk - William Henry Gates II
Bapa - William Henry Gates Jr
Beliau - William Henry Gates III
Beliau adalah anak kedua kepada William Henry Gates Junior, seorang peguam ternama, dan Mary Maxwell, bekas guru sekolah. Mary Maxwell merupakan wanita pertama yang memegang jawatan Presiden di United Way, juga bekas ahli lembaga pengarah First Interstate Bank dan juga ahli kehormat University of Washington . Mary berhenti mengajar apabila mendirikan rumahtangga dan aktif dalam kerja-kerja amal. Beliau meninggal dunia pada 1994. Ibu bapa Bill Gates berkahwin pada tahun 1951, dan mempunyai 3 anak, yang pertama ialah Kristi, diikuti dengan Bill Gates dan anak bongsu, Libby, 9 tahun muda darinya.
Beberapa sumber luar mengatakan ibunya menyimpan unit amanah yang bernilai berjuta dollar Amerika untuk Bill Gates yang menyumbang kepada harta kekayaannya tetapi kenyataan itu dinafikan menerusi wawancara pada tahun 1994 dan juga menerusi buku yang ditulisnya “The Road Ahead”.
Bill Gates merupakan pelajar cemerlang ketika di sekolah rendah terutama dalam mata pelajaran matematik dan sains. Pada umur 13 tahun, Bill Gates dihantar belajar ke Lakeside School For Boys, sekolah yang paling unggul di Seattle, di mana yuran tahunannya ialah USD$5000 berbanding dengan Universiti Harvard sebanyak USD$1,760. Ketika di dalam gred 8, Kelab Ibu sekolah tersebut membuat kutipan jualan untuk membeli terminal teletaip ASR-33 dan juga beberapa blok masa menggunakan komputer dari Syarikat General Electric Computer(GE). Bill Gates menunjukkan minat yang amat tinggi dalam pengaturcaraan GE menggunakan BASIC dan diberi kelonggaran tidak menghadiri kelas matematik untuk minatnya itu. Selepas sumber kewangan dari Kelab Ibu mula habis disebabkan pembayaran untuk kegunaan masa komputer, Bill Gates dan beberapa pelajar lain terpaksa mencari cara lain. Mereka berjaya mendapat kebenaran dari sebuah syarikat, Computer Center Corporation (CCC) untuk menggunakan komputer mereka, DEC PDP minicomputers secara percuma dengan membantu syarikat tersebut mencari pepijat (bugs) untuk perisian mereka. Pada suatu musim panas, para pelajar termasuk Bill Gates tertangkap apabila syarikat CCC mendapati mereka menyalahgunakan keistimewaan mereka dengan mengeksploitasikan pepijat supaya mereka boleh menggunakan komputer untuk lebih lama. Sebagai hukuman, para pelajar Lakeside School diharamkan memasuki makmal komputer pada cuti musim panas.
Setelah habis tempoh hukuman, Bill Gates dan 3 rakannya Paul Allen, Ric Weiland, and Kent Evans ditawarkan peluang sekali lagi oleh CCC untuk mencari pepijat di dalam aplikasi syarikat tersebut dan sebagai ganti, mereka boleh menggunakan komputer di situ secara percuma.
Bill Gates tidak menggunakan teletaip pada kali ini, tetapi mula mempelajari kod punca (source code) dari pelbagai program yang digunakan oleh sistem tersebut. Beliau bukan saja mempelajari BASIC, tetapi juga mempelajari FORTRAN, LISP dan bahasa mesin (machine language).
Mereka membantu CCC sehingga syarikat itu ditutup pada tahun 1970. Pada tahun berikutnya, Syarikat Information Sciences Inc menawarkan pelajar-pelajar dari Lakeside School untuk menulis program pembayaran (payroll) menggunakan COBOL. Mereka bukan sahaja ditawarkan dengan peluang menggunakan komputer secara percuma malah akan dibayar upah royalti.
Pada usia 14 tahun, Bill Gates memulakan syarikat usahasama bersama Paul Allen dan Paul Gilbert yang dipanggil Traf-O-Data. Mereka membina pengira trafik yang menyimpan data di dalam pita yang ditekan (Punched Tape). Ia merupakan sebuah komputer kecil yang digunakan untuk mengawal trafik lalu lintas dan mempunyai perisian untuk memproses data. Mereka mendapat keuntungan bersih USD$20,000 pada tahun yang pertama. Walau bagaimanapun apabila umur Bill Gates diketahui, syarikat mereka kehilangan hampir kebanyakan peluang perniagaan. Traf-O-Data adalah syarikat pertama Bill Gates.
Bill Gates, menurut sumber akhbar mendapat markah 1590 untuk SAT (Kelayakan unutk memasuki universiti di Amerika Syarikat) dan memohon untuk memasuki Universiti Harvard pada musim luruh 1973 dalam bidang undang-undang. Ketika belajar di universiti tersebut, beliau berkenalan dengan Steve Ballmer yang kini memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, Microsoft Corporation.
Salasilah Nama Gates
Moyang - William Henry Gates
Datuk - William Henry Gates II
Bapa - William Henry Gates Jr
Beliau - William Henry Gates III
Beliau adalah anak kedua kepada William Henry Gates Junior, seorang peguam ternama, dan Mary Maxwell, bekas guru sekolah. Mary Maxwell merupakan wanita pertama yang memegang jawatan Presiden di United Way, juga bekas ahli lembaga pengarah First Interstate Bank dan juga ahli kehormat University of Washington . Mary berhenti mengajar apabila mendirikan rumahtangga dan aktif dalam kerja-kerja amal. Beliau meninggal dunia pada 1994. Ibu bapa Bill Gates berkahwin pada tahun 1951, dan mempunyai 3 anak, yang pertama ialah Kristi, diikuti dengan Bill Gates dan anak bongsu, Libby, 9 tahun muda darinya.
Beberapa sumber luar mengatakan ibunya menyimpan unit amanah yang bernilai berjuta dollar Amerika untuk Bill Gates yang menyumbang kepada harta kekayaannya tetapi kenyataan itu dinafikan menerusi wawancara pada tahun 1994 dan juga menerusi buku yang ditulisnya “The Road Ahead”.
Bill Gates merupakan pelajar cemerlang ketika di sekolah rendah terutama dalam mata pelajaran matematik dan sains. Pada umur 13 tahun, Bill Gates dihantar belajar ke Lakeside School For Boys, sekolah yang paling unggul di Seattle, di mana yuran tahunannya ialah USD$5000 berbanding dengan Universiti Harvard sebanyak USD$1,760. Ketika di dalam gred 8, Kelab Ibu sekolah tersebut membuat kutipan jualan untuk membeli terminal teletaip ASR-33 dan juga beberapa blok masa menggunakan komputer dari Syarikat General Electric Computer(GE). Bill Gates menunjukkan minat yang amat tinggi dalam pengaturcaraan GE menggunakan BASIC dan diberi kelonggaran tidak menghadiri kelas matematik untuk minatnya itu. Selepas sumber kewangan dari Kelab Ibu mula habis disebabkan pembayaran untuk kegunaan masa komputer, Bill Gates dan beberapa pelajar lain terpaksa mencari cara lain. Mereka berjaya mendapat kebenaran dari sebuah syarikat, Computer Center Corporation (CCC) untuk menggunakan komputer mereka, DEC PDP minicomputers secara percuma dengan membantu syarikat tersebut mencari pepijat (bugs) untuk perisian mereka. Pada suatu musim panas, para pelajar termasuk Bill Gates tertangkap apabila syarikat CCC mendapati mereka menyalahgunakan keistimewaan mereka dengan mengeksploitasikan pepijat supaya mereka boleh menggunakan komputer untuk lebih lama. Sebagai hukuman, para pelajar Lakeside School diharamkan memasuki makmal komputer pada cuti musim panas.
Setelah habis tempoh hukuman, Bill Gates dan 3 rakannya Paul Allen, Ric Weiland, and Kent Evans ditawarkan peluang sekali lagi oleh CCC untuk mencari pepijat di dalam aplikasi syarikat tersebut dan sebagai ganti, mereka boleh menggunakan komputer di situ secara percuma.
Bill Gates tidak menggunakan teletaip pada kali ini, tetapi mula mempelajari kod punca (source code) dari pelbagai program yang digunakan oleh sistem tersebut. Beliau bukan saja mempelajari BASIC, tetapi juga mempelajari FORTRAN, LISP dan bahasa mesin (machine language).
Mereka membantu CCC sehingga syarikat itu ditutup pada tahun 1970. Pada tahun berikutnya, Syarikat Information Sciences Inc menawarkan pelajar-pelajar dari Lakeside School untuk menulis program pembayaran (payroll) menggunakan COBOL. Mereka bukan sahaja ditawarkan dengan peluang menggunakan komputer secara percuma malah akan dibayar upah royalti.
Pada usia 14 tahun, Bill Gates memulakan syarikat usahasama bersama Paul Allen dan Paul Gilbert yang dipanggil Traf-O-Data. Mereka membina pengira trafik yang menyimpan data di dalam pita yang ditekan (Punched Tape). Ia merupakan sebuah komputer kecil yang digunakan untuk mengawal trafik lalu lintas dan mempunyai perisian untuk memproses data. Mereka mendapat keuntungan bersih USD$20,000 pada tahun yang pertama. Walau bagaimanapun apabila umur Bill Gates diketahui, syarikat mereka kehilangan hampir kebanyakan peluang perniagaan. Traf-O-Data adalah syarikat pertama Bill Gates.
Bill Gates, menurut sumber akhbar mendapat markah 1590 untuk SAT (Kelayakan unutk memasuki universiti di Amerika Syarikat) dan memohon untuk memasuki Universiti Harvard pada musim luruh 1973 dalam bidang undang-undang. Ketika belajar di universiti tersebut, beliau berkenalan dengan Steve Ballmer yang kini memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, Microsoft Corporation.
Khamis, 7 Oktober 2010
Ketahui 4 cara kritikal menghasilkan trafik sesebuah laman web yang baru
Situasi: Sekarang ini anda baru saja siap membuat website yang baru dan anda berminat untuk memulakan perniagaan. Tetapi, bagaimana untuk melakukan jualan jika trafik laman web anda tidak tinggi? Salah satu cabaran bagi mereka yang baru menceburi bidang perniagaan online adalah untuk mendapatkan trafik ke website mereka Oleh itu, post kali ini menghuraikan empat langkah penting yang harus anda ikuti untuk menghasilkan trafik yang tinggi ke website anda.
1. Isi kandungan laman web yang unik.
Enjin carian seperti google akan bertindak dengan melihat semua laman web yang mempunyai isi kandungan yang segar (fresh) dan baru. Oleh kerana itu penting bagi anda untuk memiliki kandungan website yang fresh dan berkualiti tinggi. Ini akan membuatkan enjin carian mengindeks website anda dengan cepat.
2. Mempunyai semua kata kunci website anda.
Penting sekali untuk memiliki dan mengetahui semua kata kunci yang relevan dan frasa yang berkaitan dengan topik di dalam website anda dan sebarang artikel yang anda post. Hal ini akan meningkatkan ranking website anda pada senarai enjin carian. Maksudnya, sekiranya seseorang menaip frasa atau kata kunci di enjin carian seperti google, nama website anda akan terpilih untuk mendapat ranking teratas.
3. Submit nama atau alamat URL website anda kepada enjin carian.
Disebabkan website anda yang masih baru, maka perlu bagi anda untuk menghantar URL kepada enjin carian untuk mendapatkan pengunjung yang lebih. Setelah URL website anda tersenarai pada enjin carian seperti google, pengunjung yang mencari maklumat yang berkaitan akan menjumpai website anda dengan mudah.
4. Bertukar link website dengan website yang mempunyai ranking populariti yang tinggi (PR - Popularity Ranking).
Bertukar link dengan laman web popular dan berkaitan dengan website anda merupakan cara yang efektif untuk mendapatkan trafik website dan meningkatkan ranking kedudukan website anda. Anda akan mendapat trafik atau mengunjung yang juga merupakan pengunjung website yang telah anda link.
Tadaaaa.. Mudah bukan untuk mendapatkan trafik yang tinggi ke website anda, sekiranya anda mengikuti panduan diatas, maka dengan mudah anda boleh meningkatkan trafik pengunjung kelaman web anda. Trafik yang tinggi bermaksud jualan akan meningkat. Perniagaan anda semestinya menuju kejayaan. Panduan ini sesuai juga untuk blog yang baru..
Blog ini masih lagi baru dan cba perlahan2 update :)
1. Isi kandungan laman web yang unik.
Enjin carian seperti google akan bertindak dengan melihat semua laman web yang mempunyai isi kandungan yang segar (fresh) dan baru. Oleh kerana itu penting bagi anda untuk memiliki kandungan website yang fresh dan berkualiti tinggi. Ini akan membuatkan enjin carian mengindeks website anda dengan cepat.
2. Mempunyai semua kata kunci website anda.
Penting sekali untuk memiliki dan mengetahui semua kata kunci yang relevan dan frasa yang berkaitan dengan topik di dalam website anda dan sebarang artikel yang anda post. Hal ini akan meningkatkan ranking website anda pada senarai enjin carian. Maksudnya, sekiranya seseorang menaip frasa atau kata kunci di enjin carian seperti google, nama website anda akan terpilih untuk mendapat ranking teratas.
3. Submit nama atau alamat URL website anda kepada enjin carian.
Disebabkan website anda yang masih baru, maka perlu bagi anda untuk menghantar URL kepada enjin carian untuk mendapatkan pengunjung yang lebih. Setelah URL website anda tersenarai pada enjin carian seperti google, pengunjung yang mencari maklumat yang berkaitan akan menjumpai website anda dengan mudah.
4. Bertukar link website dengan website yang mempunyai ranking populariti yang tinggi (PR - Popularity Ranking).
Bertukar link dengan laman web popular dan berkaitan dengan website anda merupakan cara yang efektif untuk mendapatkan trafik website dan meningkatkan ranking kedudukan website anda. Anda akan mendapat trafik atau mengunjung yang juga merupakan pengunjung website yang telah anda link.
Tadaaaa.. Mudah bukan untuk mendapatkan trafik yang tinggi ke website anda, sekiranya anda mengikuti panduan diatas, maka dengan mudah anda boleh meningkatkan trafik pengunjung kelaman web anda. Trafik yang tinggi bermaksud jualan akan meningkat. Perniagaan anda semestinya menuju kejayaan. Panduan ini sesuai juga untuk blog yang baru..
Blog ini masih lagi baru dan cba perlahan2 update :)
Selasa, 10 Ogos 2010
Implikasi Ganjaran Terhadap Perundingan Antarabangsa
1. Ganjaran
Maimunah Aminuddin (2005) mendifinisikan ganjaran sebagai satu bentuk penghargaan kepada pekerja yang produktif. Produktiviti pekerja yang meningkat akan dibayar dengan ganjaran sama ada dalam bentuk kewangan dan bukan kewangan sebagai satu penghargaan. Ini akan meningkatkan lagi kepuasan kerja pekerja.
Selain itu,di dalam buku ‘Pengurusan dan Teknologi Pejabat’ yang ditulis oleh Samsudin Wahab (2003), beliau mengatakan,
Selain dapat mendorong kakitangan pejabat, insentif yang diadakan juga adalah satu kaedah kawalan kualiti yang dapat menghasilkan perkhidmatan yang produktif di kalangan pekerja pejabat.
Terdapat beberapa bentuk ganjaran yang diperkenalkan dalam PSM yang memberi kepuasan kerja pekerja. Menurut Eugene McKenna dan Nic Beech (2002), terdapat 5 bentuk sistem ganjaran iaitu:
i) Time rates iaitu sistem pembayaran gaji sama ada mengikut jam, hari, minggu bulan dan termasuk juga upah minimum.
ii) Payment by results iaitu skim pembayaran yang merujuk kepada kuantiti yang dihasilkan oleh pekerja (output).
iii) Individual/group performence-related pay (temasuk profit related pay) iaitu pembayaran melalui penilaian hasil pengeluaran dan juga kelakuan kerja yang bertambah baik sama ada individu atau berkumpulan.
iv) Skill/competency-based pay iaitu menekankan input yang masuk seperti peningkatan skill, pengetahuan dan prestasi pekerja yang meningkatkan kualiti dan kuantiti hasil pengeluaran.
v) Cafeteria or flexible benefit system merupakan skim untuk menguruskan pampasan. Ia lebih dikenali sebagai satu pakej pampasan yang untuk pekerja.
Oleh itu, dapatlah disimpulkan bahawa ganjaran merupakan satu penghargaan kepada pekerja dan kaedah untuk mengawal dan membawa kepada kualiti dan prestasi kerja yang lebih produktif. Ganjaran boleh dalam bentuk kewangan dan bukan kewangan dibayar setimpal dengan peningkatan produktiviti pekerja. Hasilnya akan memberi kepuasan kepada pekerja dalam melakukan pekerjaannya.
2. Kepuasan Kerja
Parag Diwan dalam bukunya ‘Human Resource Management’, 1991, mendefinisikan kepuasan kerja sebagai tindakan-tindakan yang dilakukan secara tidak langsung tetapi berkesan. Sekiranya ramai dikalangan pekerja mengalami kepuasan kerja, organisasi tersebut akan lebif efektif.
Wexley dan Yukl pula mendefinisikan kepuasan kerja sebagai “the way an employee feels about his or her job”. Ini bermaksud kepuasan kerja adalah cara pekerja merasakan tentang diri atau pekerjaannya. Kepuasan kerja adalah perasaan yang menyokong atau tidak menyokong dalam diri pekerja yang berhubungan dengan pekerjaan mahupun keadaan dirinya. Perasaan yang berhubungan dengan pekerjaan melibatkan aspek-aspek seperti keupayaan, peluang memperkembangkan kerjaya, hubungan dengan pekerja lain, tempat kerja, dan struktur organisasi. Sementara itu, perasaan yang berhubungan dengan dirinya antara lain berupa umur, kesihatan, kemampuan dan pendidikan.
Bacaan lebih lanjut: http://www.matakailteam2010.co.cc/ebook/ImplikasiGanjaranTerhadapKepuasanKerja.pdf
Maimunah Aminuddin (2005) mendifinisikan ganjaran sebagai satu bentuk penghargaan kepada pekerja yang produktif. Produktiviti pekerja yang meningkat akan dibayar dengan ganjaran sama ada dalam bentuk kewangan dan bukan kewangan sebagai satu penghargaan. Ini akan meningkatkan lagi kepuasan kerja pekerja.
Selain itu,di dalam buku ‘Pengurusan dan Teknologi Pejabat’ yang ditulis oleh Samsudin Wahab (2003), beliau mengatakan,
Selain dapat mendorong kakitangan pejabat, insentif yang diadakan juga adalah satu kaedah kawalan kualiti yang dapat menghasilkan perkhidmatan yang produktif di kalangan pekerja pejabat.
Terdapat beberapa bentuk ganjaran yang diperkenalkan dalam PSM yang memberi kepuasan kerja pekerja. Menurut Eugene McKenna dan Nic Beech (2002), terdapat 5 bentuk sistem ganjaran iaitu:
i) Time rates iaitu sistem pembayaran gaji sama ada mengikut jam, hari, minggu bulan dan termasuk juga upah minimum.
ii) Payment by results iaitu skim pembayaran yang merujuk kepada kuantiti yang dihasilkan oleh pekerja (output).
iii) Individual/group performence-related pay (temasuk profit related pay) iaitu pembayaran melalui penilaian hasil pengeluaran dan juga kelakuan kerja yang bertambah baik sama ada individu atau berkumpulan.
iv) Skill/competency-based pay iaitu menekankan input yang masuk seperti peningkatan skill, pengetahuan dan prestasi pekerja yang meningkatkan kualiti dan kuantiti hasil pengeluaran.
v) Cafeteria or flexible benefit system merupakan skim untuk menguruskan pampasan. Ia lebih dikenali sebagai satu pakej pampasan yang untuk pekerja.
Oleh itu, dapatlah disimpulkan bahawa ganjaran merupakan satu penghargaan kepada pekerja dan kaedah untuk mengawal dan membawa kepada kualiti dan prestasi kerja yang lebih produktif. Ganjaran boleh dalam bentuk kewangan dan bukan kewangan dibayar setimpal dengan peningkatan produktiviti pekerja. Hasilnya akan memberi kepuasan kepada pekerja dalam melakukan pekerjaannya.
2. Kepuasan Kerja
Parag Diwan dalam bukunya ‘Human Resource Management’, 1991, mendefinisikan kepuasan kerja sebagai tindakan-tindakan yang dilakukan secara tidak langsung tetapi berkesan. Sekiranya ramai dikalangan pekerja mengalami kepuasan kerja, organisasi tersebut akan lebif efektif.
Wexley dan Yukl pula mendefinisikan kepuasan kerja sebagai “the way an employee feels about his or her job”. Ini bermaksud kepuasan kerja adalah cara pekerja merasakan tentang diri atau pekerjaannya. Kepuasan kerja adalah perasaan yang menyokong atau tidak menyokong dalam diri pekerja yang berhubungan dengan pekerjaan mahupun keadaan dirinya. Perasaan yang berhubungan dengan pekerjaan melibatkan aspek-aspek seperti keupayaan, peluang memperkembangkan kerjaya, hubungan dengan pekerja lain, tempat kerja, dan struktur organisasi. Sementara itu, perasaan yang berhubungan dengan dirinya antara lain berupa umur, kesihatan, kemampuan dan pendidikan.
Bacaan lebih lanjut: http://www.matakailteam2010.co.cc/ebook/ImplikasiGanjaranTerhadapKepuasanKerja.pdf
Rahsia Kejayaan Sebenar
Soal Selidik Peribadi Anda
Kenali keperibadian anda untuk mengetahui sejauh mana anda dapat melangkah gagah sebagai seorang Juara.
Anda harus menjawab 75 soalan dengan jujur sekiranya anda inginkan kejayaan dari dalam diri anda.
Jawapan dari soalan-soalan di bawah ini akan mendedahkan anda tentang diri anda yang sebenar, dan akan memperlihatkan bahawa anda individu yang lain dari yang lain. Sama sekali berbeza dengan jutaan manusia di planet ini. Analisis dari jawapan ini dapat memberikan anda maklumat tentang diri dan cita-cita anda.
Jawapan dari soal selidik peribadi ini akan memberikan anda fakta yang sebenar tentang diri anda yang mana akan menyebabkan anda kagum terhadap diri sendiri.
Cukup hanya dengan menjawab setiap soalan secara jujur. Kemudian hitung jawapan anda dan lihat markah yang anda perolehi.
Soalan ini adalah adaptasi dari soalan YOUR “SUCCESS PROFILE” QUESTIONNAIRE dalam Napoleon Hill Foundation www.naphill.org
17 PRINSIP PENCAPAIAN PERIBADI
17 prinsip ini adalah asas kejayaan para pemimpin dunia yang luar biasa. Kejayaan merupakan satu ilmu. Anda boleh mempelajari rahsia kejayaan dalam hidup anda, pekerjaan atau pun persekitaran anda.
Mungkin anda seorang yang mempunyai masalah peribadi yang serius, mungkin juga anda seorang yang tidak pernah kecukupan kewangan, mungkin anda mempunyai beban tanggungan yang besar. Walau apa pun anda. Anda tetap anda yang sebenar dan berpotensi mengangkat dunia mempengaruhi dunia orang lain.
Jadi, jangan buang masa. Kenali diri anda. Anda akan mengetahui rahsia kejayaan, dan kejujuran anda menjawab soalan ini merupakan langkah pertama kejayaan anda.
Bacaan lebih lanjut: http://www.matakailteam2010.co.cc/ebook/RahsiaKejayaanSebenar.pdf
Kenali keperibadian anda untuk mengetahui sejauh mana anda dapat melangkah gagah sebagai seorang Juara.
Anda harus menjawab 75 soalan dengan jujur sekiranya anda inginkan kejayaan dari dalam diri anda.
Jawapan dari soalan-soalan di bawah ini akan mendedahkan anda tentang diri anda yang sebenar, dan akan memperlihatkan bahawa anda individu yang lain dari yang lain. Sama sekali berbeza dengan jutaan manusia di planet ini. Analisis dari jawapan ini dapat memberikan anda maklumat tentang diri dan cita-cita anda.
Jawapan dari soal selidik peribadi ini akan memberikan anda fakta yang sebenar tentang diri anda yang mana akan menyebabkan anda kagum terhadap diri sendiri.
Cukup hanya dengan menjawab setiap soalan secara jujur. Kemudian hitung jawapan anda dan lihat markah yang anda perolehi.
Soalan ini adalah adaptasi dari soalan YOUR “SUCCESS PROFILE” QUESTIONNAIRE dalam Napoleon Hill Foundation www.naphill.org
17 PRINSIP PENCAPAIAN PERIBADI
17 prinsip ini adalah asas kejayaan para pemimpin dunia yang luar biasa. Kejayaan merupakan satu ilmu. Anda boleh mempelajari rahsia kejayaan dalam hidup anda, pekerjaan atau pun persekitaran anda.
Mungkin anda seorang yang mempunyai masalah peribadi yang serius, mungkin juga anda seorang yang tidak pernah kecukupan kewangan, mungkin anda mempunyai beban tanggungan yang besar. Walau apa pun anda. Anda tetap anda yang sebenar dan berpotensi mengangkat dunia mempengaruhi dunia orang lain.
Jadi, jangan buang masa. Kenali diri anda. Anda akan mengetahui rahsia kejayaan, dan kejujuran anda menjawab soalan ini merupakan langkah pertama kejayaan anda.
Bacaan lebih lanjut: http://www.matakailteam2010.co.cc/ebook/RahsiaKejayaanSebenar.pdf
Cabaran Dalam Kesatuan Sekerja
Kesatuan sekerja adalah suatu elemen penting dalam perhubungan perindustrian. Kesatuan Sekerja terdiri daripada sekumpulan pekerja yang bergabung untuk melindungi kepentingan bersama dan mengadakan perundingan dan perjanjian bersama dengan majikan demi menjamin hak dan faedah pekerja. Kesatuan sekerja adalah pertubuhan yang bukan sahaja terhad kepada pekerja-pekerja biasa malahan termasuk mereka yang berada dalam kategori pengurusan, penyelia, eksekutif dan sebagainya.
Kewujudan kesatuan pada dasarnya berfungsi mengimbangi perbezaan kedudukan antara majikan dan pekerja. Dengan wujudnya kesatuan yang bersifat sebagai ‘orang tengah’, berbagai-bagai masalah yang melibatkan majikan dan pekerja dapat diatasi. Di samping itu, pekerja juga memperoleh faedah-faedah tertentu mengikut perjanjian bersama seperti mana yang dituntut oleh kesatuan tanpa mengira sama ada dia adalah ahli kesatuan ataupun tidak.
Dari sudut pandangan seseorang majikan , pekerja yang menganggotai kesatuan sekerja boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan.
Sejarah Kesatuan Sekerja
Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja dahulunya dikenali sebagai Pejabat Pendaftaran Kesatuan Sekerja telah ditubuhkan dalam bulan Julai 1946 untuk menguatkuasakan Enakmen Kesatuan Sekerja 1940. Di bawah enakmen ini, sebuah kesatuan sekerja yang ditubuhkan diwajibkan memohon untuk pendaftaran kepada Pendaftar Kesatuan Sekerja. Pendaftaran kesatuan sekerja bermula dalam tahun 1947 dan pada penghujung tahun tersebut sebanyak 298 kesatuan sekerja telah didaftarkan dengan jumlah keahlian seramai 195,113 orang.
Nama Pejabat Pendaftaran Kesatuan Sekerja telah ditukar kepada Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja dalam tahun 1989. Gelaran Ketua Jabatan telah juga ditukar daripada Pendaftar Kesatuan Sekerja kepada Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja untuk mencerminkan peranan dan tanggungjawab yang sebenar selain daripada mendaftarkan kesatuan sekerja.
Untuk bacaan lebih lanjut http://www.matakailteam2010.co.cc/ebook/CabarandalamKesatuanSekerja.pdf
Kewujudan kesatuan pada dasarnya berfungsi mengimbangi perbezaan kedudukan antara majikan dan pekerja. Dengan wujudnya kesatuan yang bersifat sebagai ‘orang tengah’, berbagai-bagai masalah yang melibatkan majikan dan pekerja dapat diatasi. Di samping itu, pekerja juga memperoleh faedah-faedah tertentu mengikut perjanjian bersama seperti mana yang dituntut oleh kesatuan tanpa mengira sama ada dia adalah ahli kesatuan ataupun tidak.
Dari sudut pandangan seseorang majikan , pekerja yang menganggotai kesatuan sekerja boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan.
Sejarah Kesatuan Sekerja
Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja dahulunya dikenali sebagai Pejabat Pendaftaran Kesatuan Sekerja telah ditubuhkan dalam bulan Julai 1946 untuk menguatkuasakan Enakmen Kesatuan Sekerja 1940. Di bawah enakmen ini, sebuah kesatuan sekerja yang ditubuhkan diwajibkan memohon untuk pendaftaran kepada Pendaftar Kesatuan Sekerja. Pendaftaran kesatuan sekerja bermula dalam tahun 1947 dan pada penghujung tahun tersebut sebanyak 298 kesatuan sekerja telah didaftarkan dengan jumlah keahlian seramai 195,113 orang.
Nama Pejabat Pendaftaran Kesatuan Sekerja telah ditukar kepada Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja dalam tahun 1989. Gelaran Ketua Jabatan telah juga ditukar daripada Pendaftar Kesatuan Sekerja kepada Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja untuk mencerminkan peranan dan tanggungjawab yang sebenar selain daripada mendaftarkan kesatuan sekerja.
Untuk bacaan lebih lanjut http://www.matakailteam2010.co.cc/ebook/CabarandalamKesatuanSekerja.pdf
Isnin, 9 Ogos 2010
Pengaruh Komunikasi Terhadap Perundingan Antarabangsa (Ebook)
Komunikasi sebenarnya adalah konsep yang susah didefinisikan ataupun ditafsirkan. Ini kerana konsep komunikasi ini bersifat abstrak dan mempunyai makna yang luas. Walaubagaimana pun, konsep komunikasi ini cuba untuk diterangkan seperti oleh Dance (1976) yang telah menggariskan beberapa dimensi yang boleh digunakan untuk membezakan konsep komunikasi secara kritikal. Terdapat tiga tahap perbezaan komunikasi:
1. Tahap Pemerhatian
Dimensi ini menyatakan ada komunikasi wujud dalam makna yang luas atau am dan wujud juga komunikasi sempit atau khusus.
a. Komunikasi umum:
Komunikasi yang merujuk kepada definisi yang luas dan tidak merujuk kepada mana-mana sumber, mesej atau pun penerima yang khusus.
Ruesch (1957) menyatakan komunikasi adalah proses yang menghubungkan bahagian-bahagian yang terasing di dunia ini.
b. Komunikasi khusus/terhad:
Komunikasi merupakan satu mesej yang sangat jelas sumber, dan penerimanya.
American College Dictionary (1964) menyatakan komunikasi adalah kaedah menghantar mesej tentera, arahan menggunakan telefon, telegraf, radio atau kurier.
Kata perundingan pada umumnya digunapakai untuk suatu pembicaraan atau perundingan dengan tujuan mencapai suatu kesepakatan antara para perunding tentang hal-hal yang dirundingkan. Ini ditegaskan oleh Chatterjee Chatterjee (2000) menyatakan perundingan merupakan suatu proses pembicaraan atau perundingan mengenai suatu hal tertentu untuk mencapai suatu kompromi atau kesepakatan di antara para pihak yang melakukan perundingan. Menurut Pruitt (1981) pula menyatakan perundingan adalah perjanjian antara dua pihak yang mana kedua-duanya mendapat manfaat bersama.
Menurut Hopman (2001) menyatakan “negotiation occurs when two or more interdependent parties apply diplomatic rather than military means to the settlement of a shared problem or conflict of interest”. Menurut Hans Weigand et., al (2003) pula, “negotiation is, in fact, a process with two or more interdependent participants each with their own possibly incompatible goals. During a negotiation process alternatives are investigated, of which one may be chosen as the mutually acceptable outcome”.
Kata perundingan pada umumnya digunapakai untuk suatu pembicaraan atau perundingan dengan tujuan mencapai suatu kesepakatan antara para perunding tentang hal-hal yang dirundingkan. Ini ditegaskan oleh Chatterjee Chatterjee (2000) menyatakan perundingan merupakan suatu proses pembicaraan atau perundingan mengenai suatu hal tertentu untuk mencapai suatu kompromi atau kesepakatan di antara para pihak yang melakukan perundingan. Menurut Pruitt (1981) pula menyatakan perundingan adalah perjanjian antara dua pihak yang mana kedua-duanya mendapat manfaat bersama.
Menurut Hopman (2001) menyatakan “negotiation occurs when two or more interdependent parties apply diplomatic rather than military means to the settlement of a shared problem or conflict of interest”. Menurut Hans Weigand et., al (2003) pula, “negotiation is, in fact, a process with two or more interdependent participants each with their own possibly incompatible goals. During a negotiation process alternatives are investigated, of which one may be chosen as the mutually acceptable outcome”.
Maka dapat disimpulkan bahawa, perundingan adalah satu perjanjian yang melibatkan dua pihak atau lebih, berjumpa bersama untuk membincangkan untuk mendapatkan persepakatan tentang sesuatu perkara yang mana membawa kebaikan kepada kedua-dua pihak yang terlibat.
Bacaan lebih lanjut: http://www.matakailteam2010.co.cc/ebook/PengaruhKomunikasiTerhadapPerundingan%20Antarabangsa.pdf
1. Tahap Pemerhatian
Dimensi ini menyatakan ada komunikasi wujud dalam makna yang luas atau am dan wujud juga komunikasi sempit atau khusus.
a. Komunikasi umum:
Komunikasi yang merujuk kepada definisi yang luas dan tidak merujuk kepada mana-mana sumber, mesej atau pun penerima yang khusus.
Ruesch (1957) menyatakan komunikasi adalah proses yang menghubungkan bahagian-bahagian yang terasing di dunia ini.
b. Komunikasi khusus/terhad:
Komunikasi merupakan satu mesej yang sangat jelas sumber, dan penerimanya.
American College Dictionary (1964) menyatakan komunikasi adalah kaedah menghantar mesej tentera, arahan menggunakan telefon, telegraf, radio atau kurier.
Kata perundingan pada umumnya digunapakai untuk suatu pembicaraan atau perundingan dengan tujuan mencapai suatu kesepakatan antara para perunding tentang hal-hal yang dirundingkan. Ini ditegaskan oleh Chatterjee Chatterjee (2000) menyatakan perundingan merupakan suatu proses pembicaraan atau perundingan mengenai suatu hal tertentu untuk mencapai suatu kompromi atau kesepakatan di antara para pihak yang melakukan perundingan. Menurut Pruitt (1981) pula menyatakan perundingan adalah perjanjian antara dua pihak yang mana kedua-duanya mendapat manfaat bersama.
Menurut Hopman (2001) menyatakan “negotiation occurs when two or more interdependent parties apply diplomatic rather than military means to the settlement of a shared problem or conflict of interest”. Menurut Hans Weigand et., al (2003) pula, “negotiation is, in fact, a process with two or more interdependent participants each with their own possibly incompatible goals. During a negotiation process alternatives are investigated, of which one may be chosen as the mutually acceptable outcome”.
Kata perundingan pada umumnya digunapakai untuk suatu pembicaraan atau perundingan dengan tujuan mencapai suatu kesepakatan antara para perunding tentang hal-hal yang dirundingkan. Ini ditegaskan oleh Chatterjee Chatterjee (2000) menyatakan perundingan merupakan suatu proses pembicaraan atau perundingan mengenai suatu hal tertentu untuk mencapai suatu kompromi atau kesepakatan di antara para pihak yang melakukan perundingan. Menurut Pruitt (1981) pula menyatakan perundingan adalah perjanjian antara dua pihak yang mana kedua-duanya mendapat manfaat bersama.
Menurut Hopman (2001) menyatakan “negotiation occurs when two or more interdependent parties apply diplomatic rather than military means to the settlement of a shared problem or conflict of interest”. Menurut Hans Weigand et., al (2003) pula, “negotiation is, in fact, a process with two or more interdependent participants each with their own possibly incompatible goals. During a negotiation process alternatives are investigated, of which one may be chosen as the mutually acceptable outcome”.
Maka dapat disimpulkan bahawa, perundingan adalah satu perjanjian yang melibatkan dua pihak atau lebih, berjumpa bersama untuk membincangkan untuk mendapatkan persepakatan tentang sesuatu perkara yang mana membawa kebaikan kepada kedua-dua pihak yang terlibat.
Bacaan lebih lanjut: http://www.matakailteam2010.co.cc/ebook/PengaruhKomunikasiTerhadapPerundingan%20Antarabangsa.pdf
Langgan:
Catatan (Atom)