Assalamu'alaikum dan selamat datang ke Laman budaksoftware.blogspot.com.

Kepada Pembaca yang dihormati..

Pada awalnya blog Jom Bincang Software hanya ingin menyentuh hal-hal yang berkaitan software/perisian tetapi disebabkan keperluan masyarakat terhadap ilmu ilmiah juga sama penting dengan pengetahuan perisian, maka dimasukmuatkan juga bahan ilmiah sebagai bahan bacaan tambahan.

''tiada perisian yang lebih baik dari perisian yang sudah dicuba-uji dengan kerapkali dan berterusan..''

dipetik dari kata-kata

Ibnu Zaidi
Admin budaksoftware.blogspot.com

Jumaat, 8 Oktober 2010

Kekurangan Windows Vista

Windows Vista memberikan banyak taksiran negatif. Kritikan-kritikan termasuklah masa pembangunan yang berpanjangan, istilah perlesenan yang paling terbatas, pemasukan teknologi bertujuan menyekatkan salinan media digital yang dilindungi, dan kegunaan teknologi keselamtan User Account Control baru. Tambahan pula, sesuatu bimbangan yang ditimbul tentang banyak komputer-komputer menemui keperluan "Vista Premium Ready" dan penghargaan Vista. Apabila ditanyakan di Gizmodo CES apa produk Microsoft boleh menggunakan mengilatkan sebelum keluaran, penubuh Microsoft Bill Gates kata, "Ask me after we ship the next version of Windows. Then I'll be more open to give you a blunt answer."

Keperluan perkakasan
Menurut Microsoft, "hampir kesemua PC di pasaran sekarang akan menggunakan Windows Vista" dan kebanyakan PC yang dijual selepas tahun 2005 mampu menjalankan Vista. Walau bagaimanapun, keperluan bagi menjalankan ciri-ciri lanjutan, seperti antaramuka Aero, mungkin memberi kesan kepada banyak pengguna. Menurut Elizabeth Judge, kesemua ciri penuh "hanya boleh didapati kurang daripada 5 peratus dalam pasaran PC Britain."

Pengendalian fail lambat
Apabila dikeluarkan, Vista menjalankan pengendalian fail seperti menyalinkan dan memadamkan yang paling lambat berbanding dengan sistem-sistem pengendalian. Salinan besar diperlukan apabila memindahkan dari komputer ke satu sama lain yang amat sukar tanpa menggunakan baris pemerintah. Ini mengakibatkan kritikan yang kuat. Selepas enam bulan, Microsoft mengesahkan masalah-masalah dengan mengeluarkan penaikan khas, yang kemudian melalui Windows Update, dan dimasukkan di Service Pack 1.

Pelesenan dan harga
Perkenalan sekatan pelesenan tambahan yang telah dikritikkan.

Pengurusan hak digital
Satu lagi kritikan sama membimbangkan perintegrasian bentuk Pengurusan Hak Digital (DRM) kedalam sistem pengendalian, secara spesifik Protected Video Path (PVP). Reka bentuk ini direkakan supaya "kandungan premium" dari cakera HD DVD atau Blu-ray mungkin mandat bahawa sambungan di antara komponen-komponen PC dilindungi.

Software Protection Platform
Vista termasukkan teknologi-teknologi anti-cetak rompak perisian, berdasarkan WGA dari Windows XP dipanggil Software Protection Platform (SPP). Komponen major ialah mod fungsi dikurangkan baru, yang Vista masuk apabila ia mengesan bahawa pengguna menggagalkan "pengaktifan produk atau bahawa salinan itu dikesan sebagai tidak tulen", yang dijelaskan dalam kertas putih Microsoft seperti berikut: "The default Web browser will be started and the user will be presented with an option to purchase a new product key. There is no start menu, no desktop icons, and the desktop background is changed to black. After one hour, the system will log the user out without warning". Ini yang dikritikkan, terutamanya diberi laporan "positif palsu" oleh SPP yang terdahulu, dan satu kegelapan server pengesahan. Microsoft telah memadamkan mod fungsi dikurangkan di Service Pack 1 menyokong notis-notis di sistem-sistem tidak tulen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Taip komen anda di sini